Ο ιστορικός τέχνης Bendor Grosvenor αναζήτησε, βρήκε και αναλύει την παρουσία του τυριού στις εικαστικές τέχνες. Γιατί; Απλά γιατί ο ίδιος λατρεύει το τυρί!

 

1570

Τα τέσσερα στοιχεία: Air. Μια αγορά πουλερικών με τον άσωτο γιο στο παρασκήνιο

Εθνική Πινακοθήκη, Λονδίνο

Joachim_Beuckelaer_c.15331574.jpg

Τυρί στη δυτική τέχνη, οι αρχές

Αυτή η νεκρή φύση δείχνει πώς ξεκίνησε η ζωγραφική τυριού. Ένας από τους πρώτους διάσημους ζωγράφους νεκρών φύσεων στην Ευρώπη ήταν ο Joachim Beuckelaer. Σε έργα σαν αυτό, ζωγράφισε πληθωρικές παρουσιάσεις φαγητού ως σκηνικό για μια θρησκευτική σκηνή, όπως η ιστορία του Άσωτου Υιού, που φαίνεται στο παρασκήνιο του πίνακα. Η εμφάνιση φαγητού σε τέτοιες εικόνες δεν έπρεπε πάντα να έχει ένα προφανές θρησκευτικό νόημα και η συμπερίληψη μιας θρησκευτικής σκηνής μπορεί να ήταν απλώς ένδειξη σεβασμού, σε μια εποχή που η τέχνη είχε σκοπό να δοξάζει τη θρησκεία. Δύο κεφάλια τυριού, πιθανώς Gouda, εμφανίζονται κάτω δεξιά, κάτω από τη νεκρή χήνα. Στο βάθος, περισσότερο τυρί φορτώνεται σε ένα έλκηθρο.

Τα τέσσερα στοιχεία: Αέρας. Μια αγορά πουλερικών με τον Άσωτο Υιό στο παρασκήνιο , 1570, Joachim Beuckelaer (περ. 1533–1574), Λάδι σε καμβά, Εθνική Πινακοθήκη, Λονδίνο

 

1630

Νεκρή φύση με ποτήρι, τυρί, βούτυρο και μπισκότα

City of London Corporation

1630.jpg

Στοίβες τυριών

Μέχρι τον 17ο αιώνα, η ζωγραφική επικεντρώθηκε περισσότερο στις εικονογραφικές πτυχές, όπως η ψευδαίσθηση και η τεχνική, παρά σε οποιαδήποτε προφανή θρησκευτική πτυχή. Σε έργα όπως αυτό, οι στοίβες τυριών συχνά βοηθούσαν στη δομή μιας σύνθεσης. Εδώ βλέπουμε ένα ωραίο κομμάτι Gouda και πάνω του ένα πιο σκοτεινό, πιο ώριμο τυρί. Αριστερά υπάρχει ένα πιάτο βούτυρο. Τέτοιες εικόνες αποτελούσαν και προβολή επίσης της ολλανδικής αγροτικής ζωής.

Νεκρή φύση με ποτήρι, τυρί, βούτυρο και μπισκότα, Floris Gerritsz. van Schooten (περ. 1585 – μετά το 1655), Λάδι σε ξύλο, City of London Corporation

 

1700

Νεκρή φύση με ένα κόκκινο μακάο

Μουσείο Bowes

1700.jpg

Υπάρχουν 3.602  πίνακες με νεκρές φύσεις και πολλοί από αυτούς απεικονίζουν τυρί. Αυτός είναι ο μόνος που περιλαμβάνει και ζώο, το κατακόκκινο μακάο.

Νεκρή φύση με ένα κόκκινο Μακάο, περ. 1650 – περίπου 1700, Ισπανική σχολή, Λάδι σε καμβά,  Μουσείο Bowes

 

1754

Νεκρή φύση με ψωμί, βούτυρο και τυρί

Yale Center for British Art

1754.jpg

Ένας Άγγλος λάτρης των τυριών. Τείνουμε να πιστεύουμε ότι οι νεκρές φύσεις σαν αυτή ζωγραφίζονταν κυρίως από καλλιτέχνες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης. Υπήρχαν ωστόσο και Βρετανοί καλλιτέχνες που ζωγράφισαν τέτοιες σκηνές, με τον Τζορτζ Σμιθ να θεωρείται ένας από τους καλύτερους.

Νεκρή φύση με ψωμί, βούτυρο και τυρί, c.1754, Τζορτζ Σμιθ (1714–1776), Λάδι σε καμβά,

Κέντρο Βρετανικής Τέχνης Yale

 

1854

Νεκρή φύση με μια κανάτα, τυρί, κρεμμύδια, ψάρι και ένα μαχαίρι

Μουσεία της Γλασκόβης

1854.jpg

Ένα υπέροχο ώριμο brie. Το τυρί μπρι έγινε για πρώτη φορά διάσημο τον 8ο αιώνα, όταν ο αυτοκράτορας Καρλομάγνος σταμάτησε για μεσημεριανό γεύμα στο  Priory του Rueil en Brie. Του άρεσε τόσο πολύ το τυρί που άρχισε να στέλνει τακτικές παραγγελίες. Αυτός ο πίνακας είναι φτιαγμένος από τον Francois Bonvin, για τον οποίο δημιουργήθηκε το ρητό, «du pain, du vin, du Bonvin» (λίγο τυρί, λίγο κρασί, λίγο Μπονβάν).

Νεκρή φύση με μια κανάτα, τυρί, κρεμμύδια, ψάρια και ένα μαχαίρι, 1854, François Bonvin (1817–1887), λάδι σε καμβά, Μουσεία της Γλασκόβης

 

1870

Ένα κομμάτι τυριού

The Stirling Smith Art Gallery & Museum

1870.jpg

Τυπικό δείγμα του συναισθηματικού, αφηγηματικού θέματος που κυριάρχησε στη ζωγραφική για μεγάλο μέρος του 19ου αιώνα. Πολλά τέτοια έργα περιελάμβαναν κατοικίδια ζώα. Αν επρόκειτο για φωτογραφία στο Facebook, θα έπαιρνε πολλά, αμέτρητα likes. Αλλά σίγουρα δεν πρόκειται για μεγάλη τέχνη.

Ένα κομμάτι τυρί, Henriette Ronner (1821–1909), Λάδι σε καμβά, Πινακοθήκη και Μουσείο Stirling Smith

Αγορά τυριών αλκμάαρ

Μουσείο North Hertfordshire

1870A.jpg

Μεταφορά τυριού. Το τυρί μπορεί να είναι βαρύ! Η αγορά τυριών Alkmaar στις Κάτω Χώρες λειτουργεί από το 1365. Η πόλη είχε το μοναδικό σύστημα ζύγισης στην περιοχή, οπότε όλοι το μετέφεραν εκεί. Μεταφερόταν σε έλκηθρα, όπως φαίνεται και στο φόντο του πίνακα του Beuckelaer που παρουσιάζουμε πιο πάνω. Οι εργάτες ονομάζονταν «kaasdragers», δηλαδή αχθοφόροι τυριών.

Αγορά τυριών Αλκμάαρ, Mary Martin, Λάδι σε καμβά, Μουσείο North Hertfordshire

Cheese Rolling on Cooper’s Hill, Gloucestershire

Συλλογή τέχνης υπηρεσίας Μουσείων Γκλούτσεστερ

1870B.jpg

Παίζοντας με το τυρί. Το τυρί είναι ένα τόσο ευέλικτο φαγητό, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμη και στον αθλητισμό! Στο Gloucestershire, το «ρολάρισμα» του τυριού – όπου οι άνθρωποι κυνηγούν ένα κεφάλι τυριού με βάρος 4 κιλά κάτω από έναν λόφο – καταγράφηκε για πρώτη φορά το 1826. Χρησιμοποιούσαν μάλιστα τυρί Double Gloucester.

Cheese Rolling on Cooper’s Hill, Gloucestershire, Charles March Gere (1869–1957), Λάδι σε καμβά, Συλλογή Τέχνης Υπηρεσία Μουσείων Γκλούσεστερσάιρ

 

1930

Φόρτωση τυριού

Manchester Art Gallery

1930.jpg

Το τυρί ήταν μεγάλη υπόθεση στις μέρες της Βρετανικής Αυτοκρατορίας. Στις αρχές του 20ού αιώνα υπήρξε μια μεγάλη συζήτηση στη Βρετανία σχετικά με το εάν πρέπει να επιλέξουν ένα σύστημα ελεύθερου εμπορίου ή να προτιμήσουν τις εμπορικές συναλλαγές με αγαθά αποκλειστικά από τη Βρετανική Αυτοκρατορία. Αυτή η αφίσα ήταν μέρος μιας διαφημιστικής εκστρατείας από το Empire Marketing Board για την προώθηση τυριών από την Αυτοκρατορία. Αυτή η προσπάθεια δεν είχε επιτυχία και έληξε μαζί με τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Φόρτωση τυριού, Allan McNab (1901–1982) και Waterlow and Sons Ltd (1810–1960), Λιθογραφία σε χαρτί, Πινακοθήκη Μάντσεστερ, IWM (Imperial War Museums)

 

1941

Απαιτούνται κουπόνια

Το τυρί στον πόλεμο. Κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου, το εβδομαδιαίο μερίδιο τυριού ανά άτομο μειώθηκε σε μόλις 2 ουγκιές. Δηλαδή μόλις 56 γραμμάρια! Όπως μπορείτε να δείτε και στον πίνακα, δεν αρκούσε ούτε για ένα αξιοπρεπές τοστ.

1940.jpg

Απαιτούνται κουπόνια, 1941, Leonora Kathleen Green (1901–1966), Λάδι σε καμβά, IWM (Αυτοκρατορικά Μουσεία Πολέμου)

 

1988

Μικρό Τυρί II

Συλλογή Arts Council, Κέντρο Southbank

ACC_ACC_AC_5561-001.jpg

Το τυρί στη σύγχρονη τέχνη. Δύσκολα θα συναντήσουμε τυρί στη σύγχρονη τέχνη. Το συγκεκριμένο έργο είναι μια απεικόνιση τυριού σε ξύλο, από το 1988. Δεν θα το προτείναμε για σάντουιτς!

Μικρό τυρί ΙΙ, 1988, Τζον Κόμπ (1946), Ξύλο, Συλλογή Arts Council, Κέντρο Southbank

 

1999

Τσεχία, Μουσείο Weaver Hall και Workhouse

1999.jpg

«Θα τα πάρω όλα, παρακαλώ». Όλη αυτή η παρουσίαση  τυριών μου άνοιξε την όρεξη, οπότε φεύγω για ψώνια!. Μείνετε ασφαλείς όλοι και ας είναι τα ψυγεία σας γεμάτα τυρί!

Cheese Woman, 1999, Alex Campbell (γεν. 1936), Ακρυλικό σε καμβά, Μουσείο Weaver Hall και Workhouse

πηγή: Waldy & Bendy’s Adventures in Cheese