Τα ξεχωριστά τυριά των μικρών παραγωγών έχουν παραμεριστεί για χάρη των βασικών τροφίμων κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

iStock-948302564.jpg

Ήταν ο στρατηγός Charles de Gaulle, ο μεταπολεμικός ηγέτης της Γαλλίας, ο οποίος σχολίασε τη δυσκολία να ελέγξει μια χώρα που παράγει 246 διαφορετικά είδη τυριών.

Τώρα, οι Γάλλοι καλούνται να βοηθήσουν τρώγοντας περισσότερα τυριά μικρών παραγωγών για να σώσουν μέρος της διατροφικής κληρονομιάς του έθνους και να σταματήσουν να καταστρέφονται χιλιάδες γαλόνια γάλακτος και 2.000 τόνοι τυριών.

Με εστιατόρια, σχολικές καντίνες, ορισμένες αγορές και πολλά σούπερ μάρκετ κλειστά κατά τη διάρκεια του lock down των οκτώ εβδομάδων, αλλά και πολλές οικογένειες που αγωνίζονται να εξοικονομήσουν χρήματα, τα ξεχωριστά γαλλικά τυριά παραμερίστηκαν υπέρ των πιο βασικών τροφίμων. Και καθώς η οικονομική κρίση λόγω της πανδημίας συνεχίζεται και η ανεργία ανεβαίνει, το μέλλον δεν διαγράφεται ιδιαίτερα θετικό για τη γαλλική τυροκομία.

«Βρισκόμαστε σε μια κατάσταση όπου οι καταναλωτές έχουν χάσει τη διάθεση να τρώνε τυρί κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσης», δήλωσε ο Michel Lacoste, πρόεδρος του εθνικού συμβουλίου για τις ονομασίες γαλακτοκομικών προϊόντων (CNAOL).

Οι παραγωγοί τυριών όπως το reblochon, το saint-nectaire, το munster, το brie de meaux, το roquefort και το blu d’auvergne έχουν πληγεί από πτώση των πωλήσεων κατά 60%, που ισοδυναμεί με απώλεια επιχειρήσεων 157 εκατ. ευρώ, δηλώνουν.

Η CNAOL εκτιμά ότι μεταξύ 10-15% των αγροτών που παράγουν γαλακτοκομικά προϊόντα έχουν πληγεί από την κατακόρυφη πτώση των πωλήσεων κατά τη διάρκεια της κρίσης του κοροναϊού. Τόνοι αδιάθετου τυριού παραδόθηκαν από φιλανθρωπικά ιδρύματα τροφίμων, λιώθηκαν ή καταστράφηκαν, δήλωσε ο Pierre Villiers, παραγωγός τυριού neufchâtel στο Seine-Maritime, στην εφημερίδα Ouest-France. Περίπου το 80% του τυριού δεν μπορεί να αποθηκευτεί για περισσότερο από οκτώ εβδομάδες.

iStock-153912538.jpg

Στη Γαλλία, λοιπόν, ξεκίνησε μια εθνική εκστρατεία, υποστηριζόμενη από διασημότητες, συμπεριλαμβανομένων των σεφ με αστέρια Michelin,όπως οι Régis Marcon και Marc Veyrat και της Γαλλικής Ομοσπονδίας Ράγκμπι, για «υποστήριξη των τυριών μας, της γης μας και των παραγωγών μας».

Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η καμπάνια χρησιμοποιεί το hashtag  #fromagissons, μια σύνθεση των λέξεων fromage (τυρί) και agissons (ας δράσουμε).

Ο Λακόστ δήλωσε επίσης ότι: «Η κατάσταση είναι καταστροφική. Το τυρί δεν είναι απλώς φαγητό, είναι μέρος της ταυτότητας της Γαλλίας, της κληρονομιάς της, της ιστορίας της, ενός ιδιαίτερου και μοναδικού savoire faire».

Σε συνέντευξή του στο Sud Radio, ο Lacoste, παραγωγός γάλακτος που κατασκευάζει τυρί cantal, πρόσθεσε: «Πρέπει να στραφούμε σε προϊόντα οικοτεχνίας και μικρών παραγωγών για να σώσουμε την παραγωγή. Πρέπει να σώσουμε αυτήν την ποικιλομορφία, αυτή την κληρονομιά τυριού, που είναι ένα διεθνές σύμβολο της Γαλλίας. Δεν είναι δύσκολο να μας βοηθήσετε: απλά τρώτε τυρί!»

Έχουμε ακούσει αντίστοιχα παράπονα από μικρούς Έλληνες παραγωγούς, που τα τυριά τους διατίθενται σε ντέλι και συγκεκριμένα σημεία πώλησης, αλλά δεν έχουμε συγκεκριμένα στοιχεία για την πτώση των πωλήσεών τους. Θα θέλαμε κι εμείς να πούμε λοιπόν: «Τρώτε ελληνικά τυριά, από μεγάλους και μικρούς παραγωγούς. Βοηθήστε να σωθεί η ποικιλομορφία της εθνικής παραγωγής τυριών της Ελλάδας. Ας βάλουμε όλοι ελληνικά τυριά στο τραπέζι μας!».