«Δυνατό χαρτί» για τις ελληνικές εξαγωγές είναι η φέτα, που είναι σταθερά το πρώτο εξαγωγικό τυρί της χώρας.
Οι εξαγωγές τυριών με αξία 427,5 εκατομμύρια ευρώ το έτος 2017, κατέγραψαν αύξηση 6,4% σε σύγκριση με το 2016, ενώ στην πενταετία 2013-2017 η αύξηση άγγιξε το 44%. Το μερίδιο της φέτας στις εξαγωγές τυριών φτάνει το 80%.
Αυτά τα επίσημα στοιχεία (της eurostat) παρουσιάστηκαν σε πρόσφατη ημερίδα στην οποία συμμετείχαν στελέχη των γαλακτοκομικών και τυροκομικών επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με τις ίδιες στατιστικές, την περασμένη χρονιά εξήχθησαν 59,4 χιλιάδες τόνοι φέτας, αξίας 343,9 εκατομμυρίων ευρώ. Καταγράφηκε δηλαδή αύξηση περίπου 5% σε ποσότητα και 3,5% σε αξία έναντι του έτους 2016. Στην πενταετία 2013-2017 η μέση ετήσια τάση είναι 13%. Το 89% της εξαγόμενης ελληνικής φέτας έχει προορισμό τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το 2017 πρώτη εξαγωγική αγορά για την ελληνική φέτα ήταν η Γερμανία με μερίδιο στις συνολικές εξαγωγές φέτας 35%, δεύτερο το Ηνωμένο Βασίλειο με 17%, τρίτη η Ιταλία με 11%, τέταρτη η Σουηδία με 6%, ενώ στην πέμπτη θέση ανέβηκε η Γαλλία με μερίδιο 5%.
Με δύναμη στη Γαλλία
Τα ελληνικά τυριά κατακτούν όλο και περισσότερους Γάλλους, αφού σύμφωνα με έκθεση του γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στο Παρίσι, το 2017 οι εξαγωγές ελληνικών τυριών στη Γαλλία αυξήθηκαν κατά 49,5% σε όγκο και κατά 11,74% σε αξία. Βασικό εξαγωγικό μας προϊόν προς τη Γαλλία είναι φυσικά η φέτα, με μερίδιο που πλησιάζει το συντριπτικό ποσοστό του 98% στο σύνολο των τυροκομικών εξαγωγών!
Όπως αναφέρεται στην έκθεση, η Ελλάδα καταλαμβάνει τη 10η θέση μεταξύ των προμηθευτών της Γαλλίας σε τυριά, με συνολικές εξαγωγές αξίας 21,8 εκατομμυρίων ευρώ και ποσότητες που ξεπερνούν τους 4.200 τόνους.
Πέρυσι, η Γαλλία εισήγαγε 4.152 τόνους ελληνική φέτα, με αξία 21,3 εκατομμύρια ευρώ. Σε ποσοστιαία μεγέθη, οι εξαγωγές φέτας από την Ελλάδα προς τη Γαλλία ήταν, αυξημένες κατά 12% σε αξία και 50% σε ποσότητα.
Κι ενώ η Ευρώπη παραμένει ο βασικός εξαγωγικός προορισμός για τα ελληνικά τυριά, οι επιχειρηματίες του κλάδου επισημαίνουν πως υπολογίσιμη αγορά είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες ενώ αναδύονται ευκαιρίες επέκτασης των εξαγωγών προς την Ασία.
Προϋποθέσεις για μια επιτυχημένη εξαγωγική δραστηριότητα είναι, σύμφωνα τους γνώστες του χώρου, η συνεχής έρευνα της διεθνούς αγοράς, η αναγνώριση των τάσεων και των αλλαγών στην συμπεριφορά του διεθνούς καταναλωτή, τα εξατομικευμένα προγράμματα μάρκετινγκ για κάθε αγορά – στόχο.